Fitness-24.cz

Zdraví a krása

Vitamín mládí a plodnosti, a jeden z nejdůležitějších antioxidantů.

Právem se mu říká vitamín mládí a plodnosti. Vitamín E je jedním z nejdůležitějších antioxidantů, což znamená, že bojuje účinně s volnými radikály, které poškozují naše buňky, způsobují stárnutí a nemoci. Patří do skupiny vitamínů rozpustných v tucích.
Nejvíce náchylné k nedostatku vitamínu E jsou cévy, nervový a imunitní systém, srdce, šlachy, kůže a oči. Když máme málo tohoto vitamínu, škála zdravotních problémů může být velice pestrá.

Vitamín E chrání především naše srdce a cévy. Zjednodušeně řečeno, brání například „špatnému“ cholesterolu, aby se usazoval na stěnách cév a tepen a naopak zvyšuje hladinu takzvaného „dobrého“ cholesterolu. Kdo konzumuje dostatek vitamínu E, nemusí se bát komplikací krevního oběhu, kam patří zejména tvorba nebezpečných krevních sraženin nebo trombóza. Zlepšuje krevní cirkulaci a odbourává bolestivé křeče v dolních končetinách. Je také účinným pomocníkem v prevenci srdečních chorob. Bylo prokázáno, že i když už se srdeční potíže projeví, lze je zmírnit právě podáváním vitamínu E – přesný postup doporučí lékař.

Poměrně značné množství zdravotních neduhů, které jsou spojeny s nervovým systémem, jsou vyvolány volnými radikály. Jak již bylo řečeno, je to právě vitamín E, který je nenahraditelným pomocníkem v boji proti proti těmto volným radikálům. Vitamín E opečovává také buněčné membrány, takže se stará účinně o naše zdraví i v této rovině. Reguluje rovněž hladinu cukru v krvi, ovšem jeho používání, respektive denní doporučené dávky by diabetici měli raději konzultovat s lékařem. Vitamín E je také nepostradatelným pomocníkem žen, které zdolávají nepříjemné a rozmanitné premenstruační symptomy. Působí blahodárně i na sexuální výkonnost, což v době, která je uspěchaná a poznamenaná všudypřítomným stresem, je rozhodně dobrá zpráva.

Lékaři doporučují užívání vitamínu E při neplodnosti, a to jak mužské, tak i ženské. Alzheimerova či Parkinsonova nemoc, artritida, vředy v trávicím systému, špatné hojení ran, návaly u žen v menopauze – i zde může vitamín E účinně pomoci. Hraje také důležitou funkci v procesu přeměny bílkovin, sacharidů a tuků, jakož i při regulaci obsahu tekutin v těle.
Vitamín E (můžete se také setkat s názvem „tokoferol“) je obsažen v některých potravinách, např. v obilných, především pšeničných klíčcích, v luštěninách, játrech, másle, rostlinných olejích, ořeších, ve vejcích, či v některých druzích zeleniny. Zapomenout nesmíme ani na semínka lněná, sezamová, slunečnicová a tykvová. Zkuste místo sladkostí u televize chroupat tato semínka – vaše tělo to náležitě ocení!

Akce, slevy a novinky přednostně na váš e-mail