Přihlásit se Registrovat
Váš nákupní košík je prázdný.
Fitness24.cz

Vitamín D

Věděli jste, že vitamín D je důležitý pro zdravé zuby, kosti a hraje důležitou roli pro správnou funkci svalů a nervů?

Když máme dostatek sluníčka, v našem těle se přirozeně vytvoří dostatek vitamínu D. Jenže lékaři nás na druhou stranu nabádají, abychom se před nebezpečným ultrafialovým slunečním zářením chránili. Někdy tedy nezbývá nic jiného, než sáhnout po podpůrných vitaminových doplňcích, aby naše tělo nedostatkem vitamínu D nestrádalo.

Vitamín D je rozpustný v tucích (podobně jako vitamín A, E a K). Pro upřesnění je na místě říci, že pod souhrnným pojmem vitamín D se skrývá vitamín D2 (ergokalciferol), který je obsažen v rostlinách, a dále vitamín D3 (cholekalciferol), vyskytující se v živočišných tkáních. A právě cholekalciferol je pro nás zajímavý a důležitý.

Zdrojem vitaminu D jsou zejména mořské ryby, kam patří především sardinky, sledi, makrely a lososi. Nesmíme zapomenout ani na rybí tuk, který už dávno nepatří ke „strašákům“ malých dětí, které ho kdysi dostávaly povinně ve škole ve své nepříliš chutné podobě. Rybí tuk ve formě výživového doplňku už postrádá svoji charakteristickou chuť a aroma.
Menší, ale přesto významné množství vitaminu D obsahují také vejce, maso, mléko a máslo. Tedy potraviny, které by měly tvořit osu našeho jídelníčku. Nezapomeňme ani na avokádo, banány či kakao.

Vitamin D je nezbytný především pro zdravé kosti a zuby, ale hraje rovněž velmi důležitou roli při zabezpečení správných funkcí svalů a nervů. Jak je to možné? Jednoduše, cholekalciferol totiž ovlivňuje vstřebávání vápníku a fosforu ve střevě a tím podporuje mineralizaci a demineralizaci kostí.

Z toho plyne, že při nedostatku vitamínu D nejsou kosti ve správné formě. Někdy to může vést až k jejich deformaci. U dětí se této poruše říká rachitis. Demineralizované kosti u starých lidí vedou k jejich větší křehkosti a často také ke zvýšené náchylnosti ke zlomeninám. Kdo má málo tohoto vitamínu, tomu se také případné zlomeniny hůře hojí.
Nové lékařské výzkumy přicházejí s informací, že vitamín D pomáhá v prevenci proti rakovině, a to zejména pokud jde o rakovinu tlustého střeva, konečníku, prostaty a prsu.
Zdravý dospělý člověk, který se pohybuje přiměřeně na slunci, obvykle nestrádá tím, že by mu vitamín D chyběl. Díky slunečnímu záření ho dostává přibližně 80%. Kojenci, malé děti a staří lidé však patří k těm, kteří jsou nedostatkem více ohroženi.

Předávkování prakticky nehrozí. Dlouhým pobytem na slunci si sice můžeme přivodit úpal, úžeh nebo si spálíme kůži, rozhodně to však neznamená, že by se v těle zároveň vytvořil nezdravý nadbytek vitamínu D. A jako ostatně u všeho, i zde platí, „všechno s mírou“. Takže si hlídejme, kolik vitamínu D dostaneme do těla v potravinách, zejména v zimních měsících – a pokud víte, že zdravému stravování moc nedáte, dopřejte si potravinové doplňky, které z vás sejmou starosti, zda do svého těla dostanete vitamínu D potřebné množství pochoutkami na talíři.

Akce, slevy a novinky přednostně na váš e-mail